Tahun baru 2013 menjelang tiba. Setiap individu dan perancang pelbagai
sektor kehidupan seperti sektor pendidikan, perumahan, ekonomi, sosial, politik
dan sebagainya melakar cita-cita yang tersendiri. Ada cita-cita atau azam yang
dibawa semula dari tahun lalu. Ada pula cita-cita atau azam yang benar-benar
baharu.
Dunia sastera tanah air juga wajar melakar harapan tahun baru, agar mencapai
prestasi lebih baik daripada tahun sebelumnya. Program atau aktiviti yang baik
wajar diteruskan dan dipertingkatkan mutunya. Sementara program atau aktiviti
yang baik tetapi tenggelam timbul (terutama kegiatan bahasa dan sastera
peringkat antarabangsa) wajar dihidupkan semula dan dilaksanakan secara
konsisten.
Program sastera kita
tidak mungkin hanya berlegar dalam arena dan kepentingan domestik semata-mata.
Negara lain secara agresif menonjolkan sastera mereka pada peringkat
antarabangsa, sama ada melalui karya terjemahan, memperkenalkan penulis mereka,
seminar, pameran buku, atau melalui filem serta drama yang diangkat daripada
karya sastera. Untuk tujuan ini mereka menjalin kerjasama pintar dengan pusat
pengajian, penerbit dan sarjana antarabangsa.
Dalam konteks
pengembangan sastera kebangsaan ke peringkat antarabangsa, pada hemat saya
banyak penulis nasional kita bersetuju bahawa Institut Terjemahan dan Buku
Malaysia (ITBM) adalah institusi yang dipercayai untuk memikul tanggungjawab
ini.
ITBM menerbitkan
puluhan judul buku sastera kita dalam bahasa asing (termasuk Inggeris,
Perancis, Sepanyol, Mandarin) dan puluhan judul lagi sedang dalam proses
penerbitannya. ITBM juga aktif menyertai pameran buku peringkat antarabangsa,
mengatur aktiviti di luar negara, serta menjalin kerjasama pintar dengan
penerbit, universiti dan sarjana bahasa dan sastera Melayu di luar negara.
Kita berharap usaha
ITBM akan membuka mata dunia bagi membolehkan pengarang kita mendapat
pengiktirafan antarabangsa yang lebih besar pada peringkat Asia Pasifik, Asia
dan dunia. Pengiktirafan diberikan kerana kualiti seni serta nilai manusiawinya
yang tinggi dalam karya kesusasteraan kita (lebih-lebih lagi yang secara seni
menonjolkan kehebatan nilai Islami) bukan kerana unsur erotik atau sensasinya.
Sungguhpun sesetengah
orang mungkin meremehkan pengiktirafan antarabangsa atas sebab-sebab tertentu,
tetapi pengiktirafan terbabit adalah perlu jika kita ingin memasuki medan
sastera antarabangsa dan bersaing melalui kekuatan seni, gaya dan pemikiran
sastera. Dalam hubungan ini kita bayangkan anugerah yang lebih besar daripada
Hadiah Sastera Mastera, SEA Write Award atau Anugerah Sastera Mastera. Untuk
itu kita juga memerlukan pengkritik-pengkritik sastera yang berwibawa pada
peringkat nasional dan antarabangsa.
2013 juga adalah tahun Pilihan Raya Umum Ke-13. Walau apa pun hasil pilihan
raya umum nanti, kita berharap dasar sastera kebangsaan yang mendaulatkan
pengucapan kreatif dalam bahasa Melayu dipertahankan. Ini sesuai dengan
semangat Perlembagaan Persekutuan Perkara 152 dan pelbagai semangat akta serta
penyata pendidikan kebangsaan kita.
Sehubungan itu, kita ingin terus menyaksikan pengarang terbaik yang menulis
dalam bahasa kebangsaan kita menerima Anugerah Sastera Negara (yang ke-12 nanti
mungkinkah seorang pengarang wanita?), Hadiah Sastera Perdana serta pelbagai
hadiah lain anjuran kerajaan atau pihak swasta.
Kita memerlukan
generasi baru penulis kreatif yang menulis dalam bahasa kebangsaan. Mereka
inilah yang akan menyambung tradisi penulisan karya kreatif dalam pelbagai
genre. Akan tetapi situasi pendidikan sastera tulen di sekolah-sekolah kita
agak mengecewakan. Anehnya mutakhir ini bakat baru yang muncul kebanyakannya
dari aliran sains!
Barangkali kita wajar
melonggarkan nisbah serta dikotomi 60:40 antara pendidikan sains/teknikal
dengan sastera. Bagaimana jika subjek sastera dibuka kepada pelajar
sains/teknikal yang berminat dalam subjek sastera? Bakat alam saja tidak
mencukupi kerana dunia sastera turut memerlukan bakat yang pintar dan yang
berfikir.
Akhir sekali kita
harus terus memberi sokongan kepada pementasan drama anak muda kita. Genre ini
menghimpunkan kemahiran menulis skrip, pengarahan, lakonan, pencahayaan serta
pelbagai aspek produksi pementasan. Di Kuala Lumpur, Setor Teater DBP dan Black
Box ASWARA amat terkenal dalam kalangan penggiat muda teater.
Bagaimana jika pihak
kerajaan atau syarikat berkaitan kerajaan (GLC) menyediakan dana pementasan
khusus yang agak besar kepada anak muda ini? Dengan adanya dana khas, mereka
dapat mengatur pementasan yang lebih kerap dan konsisten. Pementasan mereka
tidak saja merancakkan semula kehidupan teater, tetapi turut menghidupkan jiwa
kota dan warganya yang sentiasa berhempas pulas mencari rezeki serta dihambat
kesibukan.
Oleh: Sasterawan Negara
Dr. Anwar Ridhwan (Berita Harian 1/1/2013)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan