KUCHING: Pengajaran
subjek sastera dalam kalangan pelajar sekolah penting untuk membentuk akhlak
yang baik, sekali gus mendapat sokongan Persatuan Penulis Sarawak (PENULIS)
agar menjadikannya sebagai subjek wajib lulus.
PENULIS yang menolak
kenyataan Kesatuan Guru Bumiputera Sarawak (KGBS) disiarkan dalam sebuah akhbar
baru-baru ini turut meluahkan rasa terkilan dengan kenyataan yang tidak
rasional kesatuan yang mengatakan ‘memadai pelajar mempelajari sastera sebagai
satu subjek, selain mengetahui unsur-unsur sastera dalam kehidupan.’
“PENULIS berpendapat,
kenyataan tersebut agak tergesa-gesa, dan tidak melihat realiti sebenar yang
berlaku kepada perkembangan pelajar kita hari ini,” kata kenyataan akhbar
dikeluarkan persatuan tersebut semalam.
Mereka mengulas
kenyataan Yang Dipertua KGBS Ahmad Malie yang tidak setuju pelajaran sastera
dijadikan subjek wajib lulus dalam sistem pendidikan kebangsaan, seperti
disiarkan oleh sebuah akhbar baru-baru ini.
PENULIS berkata lagi, mata
pelajaran Kesusasteraan Melayu diperkenal pada 1957 agar pelajar menjiwai unsur
dan nilai murni dari segi kerohanian, kemanusiaan, kemasyarakatan, kebudayaan,
kewarganegaraan, menanam perasaan bangga dan cinta tanah air dalam satu wawasan
budaya kebangsaan yang dihasratkan tercapai.
“Peranan utama sastera
dalam pendidikan ialah membina insaniah dalam kehidupan manusia. Dalam maksud
lain, memanusiakan manusia dengan segala watak dan perwatakan yang bermoral dan
penuh integriti,” kata kenyataan itu.
Malah, katanya, perlu
difahami sastera bukan sekadar cerita atau dogengan – subjek sastera secara
lateralnya mempunyai nilai pemikiran, pengajaran dan perasaan yang subjektif.
Justeru, PENULIS
berpendapat amat bertepatan jika Kementerian Pelajaran menerima cadangan
Gabungan Persatuan Penulis Nasional (GAPENA) agar mata pelajaran sastera wajib
dipelajari dari peringkat prasekolah hingga ke institusi pengajian tinggi,
ketika budaya dan akhlak pelajar masa kini semakin membimbangkan dengan
pelbagai kerenah dan salah laku yang kronik.
“Diyakini bahawa masalah
atau krisis ini berpunca daripada suasana pelajar kita dewasa ini yang kurang
menghayati nilai-nilai murni dalam kehidupan mereka, sama ada di rumah atau di
sekolah,” katanya.
PENULIS berkata, jika
sastera diajar sebaiknya dapat mendidik pelajar memahami kehidupan dengan lebih
berfalsafah, iaitu dapat menerima keperihalan tentang manusia dan masyarakat
yang kadangkala sukar untuk dimengertikan oleh fikiran rasional.
Dalam masyarakat
Malaysia yang berbilang kaum dan sekarang kian terarah kepada hidup berasaskan
ketakjuban ciptaan sains dan teknologi, pembelajaran sastera sangat bererti dan
hal ini penting bagi penyeimbangan dalam pencapaian lengkap dalam membina
kehidupan ini, katanya.
“Sesungguhnya tanpa
pembelajaran sastera yang sempurna, masyarakat maju pasti kehilangan unsur
terpenting dalam kehidupannya,” katanya.
Akhbar Utusan Borneo 8 Julai 2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan