Khamis, 9 Ogos 2012

Bahasa Melayu Belum 'Merdeka'?


*Artikel ini tidak diluluskan untuk terbit di media cetak kerana dikatakan keterlauan dan menyinggung perasaan pelbagai kaum di negara ini. Pertimbangan dan penilaian pembaca amatlah dituntut untuk memahami realiti terkini akan hal yang dibicarakan.*

Oleh A.Zaidel

Pendirian tegas kerajaan untuk terus memperkasa bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar utama dalam sistem pendidikan negara adalah satu jaminan untuk membela, memelihara serta memartabatkan bahasa Melayu, sesuai dengan statusnya sebagai bahasa kebangsaan. Dalam mengharungi era globalisasi, bahasa Melayu berdepan pelbagai cabaran bagi menghalangnya menjadi bahasa ilmu.

Pelbagai bentuk pencemaran bahasa akibat ledakan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) memburukkan lagi keadaan, sekali gus menuntut usaha bersepadu semua pihak bagi menjadikan bahasa Melayu terus relevan sebagai bahasa ilmu seiring perkembangan semasa.

Walaupun kedudukan bahasa Melayu dijamin Perlembagaan sebagai bahasa kebangsaan, usaha memastikan bahasa Melayu digunakan secara ilmiah di samping dapat menggambarkan citra Melayu perlu diperkukuhkan. Toleransi dalam bertutur menggunakan bahasa ibunda mengikut kaum di negara ini memang sudah sebati, namun  alangkah lebih manis jika semua kaum di negara ini menjadikan bahasa Melayu sebagai medium utama dalam berkomunikasi tanpa sebarang prejudis.

Komitmen ditunjukkan kerajaan untuk mempertahan bahasa Melayu tidak sepatutnya dipandang serong atau diiringi dengan perasaan perkauman kerana bahasa lain juga bebas dituturkan di negara ini.  Selepas 54 tahun Malaysia merdeka, rakyat sepatutnya tidak lagi memandang negatif terhadap kemampuan bahasa Melayu menjadi bahasa ilmu tinggi seperti digunakan secara meluas dalam bidang sains, teknologi dan perundangan termasuk digunakan dalam dokumen perjanjian serta surat-menyurat.

Hakikat sebenar yang mungkin kurang diketahui umum ialah kita sebenarnya mempunyai ribuan istilah dalam pelbagai bidang seperti sains dan teknologi di dalam kamus serta glosari yang diterbitkan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Panduan penggunaan bahasa kebangsaan yang dikeluarkan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dalam pekelilingnya adalah antara formaliti yang harus dikekalkan, manakala kelemahan yang masih wujud adalah satu isu yang harus ditangani dengan berkesan.

Namun demikian, mengangkat martabat bahasa Melayu sebagai bahasa tinggi akan terkubur sekiranya rakyat sendiri tidak peka ke arah itu. Sekiranya bahasa Melayu tinggi dipraktikkan dengan meluas dalam kalangan rakyat, maka amalan itu akan meningkatkan martabat bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara.

Ibarat kata pepatah melentur buluh biarlah daripada rebungnya. Dengan cara itu, barulah nampak hasilnya seperti matlamat 1Malaysia. Di alam persekolahanlah tempat terbaik untuk menyuburkan semangat kekitaan, tolak ansur dan saling menghormati serta menerima keunikan sesuatu kaum tanpa diskriminasi. Sememangnya sekolah adalah platform terbaik untuk mewujudkan perpaduan antara kaum, dan ia selaras dengan konsep 1Malaysia yang diilhamkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Rata-rata sekolah di negara ini mempunyai pelajar yang berbilang kaum, yang menjadi tempat mulanya perkenalan kanak-kanak dan remaja dengan rakan-rakan daripada kaum lain. Awalnya di sekolah jugalah mereka belajar dan mula tahu mengenai adat resam, budaya dan agama rakan-rakan daripada kaum lain. Namun, persahabatan tetap terjalin mesra dalam pergaulan mereka tanpa merasa harus ada pengasingan atau peminggiran atas dasar kelainan itu.

Namun, realiti dengan adanya pelbagai jenis sekolah, seperti sekolah kebangsaan dan sekolah jenis kebangsaan, yang dibenarkan menggunakan bahasa pengantar dan seolah-olah pengelasan kaum, bukanlah suatu yang baik untuk jangka masa panjang penduduk berbilang kaum seperti Malaysia. Hal ini umpama bom jangka bagi jangka masa panjang keharmonian di Malaysia. Dengan kepelbagaian etnik penduduk Malaysia, seharusnya ungkapan bahasa rasmi negara yakni Bahasa Melayu, dikuatkuasakan secara menyeluruh. Bukan sekadar melepas batuk di tangga. Perkembangan hal ini masih di tahap mengecewakan.

Dalam satu rumusan yang dibuat terbitan The Malaysian Insider bertajuk "Language barrier to racial interaction, study reveals", memberitahu bahawa situasi kewujudan sekolah vernaskular ini amat membimbangkan. Menurut kajian tersebut, sebahagian besar dari murid-murid yang tercicir dari SRJK(C) tidak dapat menguasai bahasa Kebangsaan dan bahasa Inggeris. Keadaan ini menyebabkan kaum cina hanya berinteraksi dalam kalangan sesama mereka sahaja. Hal ini memburukkan lagi polarisasi kaum di Malaysia bagi kesan jangka panjang.

 Untuk tujuan itu sistem atau Dasar Pendidikan perlu diubahsuai secara keseluruhannya bagi mengatasi masalah ini. Dari sudut 1Malaysia, persoalan yang mungkin timbul adalah:-
1.           Bagaimanakah toleransi dan penerimaan dapat tercapai sedangkan faham kefahaman berhubung bahasa Melayu tidak dikuasai?
2.           Apakah "Unity in Diversity" mempunyai sebarang isi atau makna apabila kaum yang tidak faham bahasa hanya akan berinteraksi dalam kalangan mereka sahaja (diversity) yang memburukkan lagi polarisasi kaum di Malaysia. Apakah ini yang dinamakan kesatuan 1Malaysia itu?

Sudah sekian lama Kempen Satu Sekolah untuk Semua diwujudkan, mendesak dan menyarankan penggubalan semula (setidak-tidak pun mengkaji semula) Dasar Pendidikan.  Suara-suara sokongan terhadap KEMPAN SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA kedengaran dari pelbagai lapisan masyarakat, dari rakyat biasa hinggalah ke tokoh-tokoh akademik , wartawan dan ahli-ahli politik. Di alam maya pula, sokongan telah suarakan oleh blogger-blogger daripada kalangan penyokong kerajaan, kalangan pembangkang mahupun yang berkecuali. Malangnya, kempen dan suara ini tidak diberikan perhatian langsung oleh pihak yang berkenaan.

Rumusan daripada petikan dari artikel The Malaysian Insider adalah seperti berikut;
1.           Kajian mendapati "A significant number of secondary school dropouts with Chinese primary vernacular education have little, or zero, command of English or the national language, according to a study" yang menyebabkan keadaan di mana "a group of Chinese who only interact within their own ethnic community and points to increasing racial polarisation in multicultural Malaysia."
2.           Ujar bekas gurubesar SRJK(C) Pudu, “Most of our Chinese children do not have this sort of environment. And nowadays, they do not mix around, not like our time,” dan tambah beliau lagi “Their interaction is limited. Ninety-eight per cent keep to their Chinese friends and so speak Chinese every day,”.
3.           Pemerhatian Datuk Dr Toh Kin Woon [Senior fellow Socio-economic and Environmental Research Institute (Seri)] merumuskan; “this is one of the contributory factors leading to racial polarisation”.
4.           Tan Yew Sing. yang mengetuai KL-Selangor Chinese Assembly Hall mengakui bahawa "the problem was very serious" dan menyarankan “The whole [education] system needs to be revamped...".

Daripada kajian di atas dan juga entah berapa banyak lagi kajian-kajian mengenai isu ini yang membuktikan bahawa sistem pendidikan vernakular tidak akan membantu ke arah perpaduan negara, malah akan memburukkan lagi polarisasi di antara kaum di negara ini.

Seperti yang dipaparkan di atas, dari sudut pembinaan negara melalui pendidikan, konsep 1Malaysia hanya membawa slogan yang dicipta untuk apa, jika perpaduan negara tergugat. Yang menjadi mangsanya ialah generasi akan datang. Tiada maknanya kesatuan 1Malaysia atau "Unity in Diversity" sedangkan kedua-dua perkataan tersebut pada dasarnya lagi telah pun memberi makna yang sama sekali bercanggah. Tidak usahlah bercakap soal "Tolerance & Acceptance" sedangkan pada awal-awalnya lagi "faham bahasa pun tidak (Understanding via common language)".  

Agak pelik apabila sekolah vernakular ini diberi pembelaan begitu tegar sekali hingga boleh dikatakan sampai ke tahap menganak-tiri sekolah kebangsaan sendiri. Sudahlah sistem pendidikan vernakular ini bertentangan dengan Perlembagaan Negara, juga merupakan kanser kepada perpaduan kaum di Malaysia. Amat pelik bukan kelakuan seseorang itu yang begitu tegar membela sistem pendidikan vernakular ini. Nampak macam gali kubur, bukan saja kubur sendiri malahan kubur bangsa dan negara dalam jangka masa panjang.

Justeru, penulis ingin mengesyorkan agar pihak Kementerian Pelajaran menimbang semula cadangan yang pernah dikemukakan pada tahun 2009 agar dibuat kajian semula berhubung idea Satu Sekolah Untuk Semua.

Pembinaan berpendapat, pembinaan bangsa  Malaysia yang teguh bersatu dan jitu bersepadu tidak akan tercapai selagi wujudnya sekolah vernakular (Sekolah Jenis Kebangsaan atau SJK) di bumi Malaysia ini. Sekolah Vernakular tidak selaras dengan matlamat melahirkan bangsa  Malaysia  yang harmoni dan bersepadu,  berteraskan unsur-unsur nasionalisme yang sesungguhnya. Malah, kewujudan sekolah vernakular telah menjadi penghalang utama ke atas hasrat kerajaan membina masyarakat yang sehaluan bahasa, minda dan kebudayaan asas. 

Kewujudan Sekolah Vernakular telah menimbulkan pelbagai tanda soal ke atas peranan dan statusnya pada masa kini.  Sekolah Vernakular adalah bertentangan dengan status bahasa Melayu  sebagai bahasa rasmi negara kita. Malah, Sekolah Vernakular nyata bercanggah dengan peruntukan Perlembagaan di mana bahasa Melayu  diwajibkan untuk segala urusan rasmi, dan Sistem Pembelajaran merupakan suatu urusan rasmi negara. 

Bahasa pengantar di SJKC ialah bahasa Mandarin, yakni bahasa kebangsaan sebuah negara asing, iaitu Republik Rakyat China. Malah, ianya bukan bahasa asli mana-mana suku kaum Cina yang tinggal di negara ini. Bahasa pengantar SJKT pula adalah bahasa Tamil, yakni bahasa rasmi negeri Tamil Nadu di India. Hal ini merupakan suatu fenomena sosial yang amat ganjil dan tidak seharusnya dibenarkan di negara kita. 

Seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Malaysia, Bahasa Kebangsaan wajib digunakan untuk segala urusan rasmi negara. Sistem Pembelajaran pula merupakan suatu urusan rasmi negara sepertimana di semua negara di dunia. 

Perkara 152(a) Perlembagaan Malaysia menyatakan :- 
"No person shall be prohibited or prevented from using (otherwise than for official purposes), or from teaching or learning, any other language."

Fasal tersebut tidak langsung memberi mandat kepada Kerajaan untuk membenarkan, apatah lagi memberi sokongan wang dan sebagainya, kepada mana-mana sekolah yang menggunakan bahasa selain daripada Bahasa Kebangsaan kerana sistem pembelajaran adalah suatu urusan rasm.i (“offical purpose"). 

Dari segi “protection of the legitimate interest of the others” yang termaktub dalam Perlembagaan, "kepentingan sah masyarakat lain" merangkumi urusan peribadi masyarakat tersebut dan tidak termasuk hak untuk menggunakan bahasa pengantar lain bagi urusan pembelajaran di sekolah. Peruntukan dalam Perlembagaan Malaysia membolehkan pengajaran dan pertuturan bahasa lain secara peribadi dalam kalangan sesesuatu masyarakat, dan bukan hingga ke tahap penggunaan bahasa lain secara berleluasa termasuk sebagai bahasa pengantar utama di sekolah. 

Sekolah Vernakular pada amnya mengandungi satu kaum sahaja dalam suasana pembelajaran yang tidak membayangkan citra dan inti pati sebenar masyarakat negara ini. Hal ini tidak sesuai dalam melahirkan sebuah bangsa  Malaysia  yang bersatu dan bersepadu.

Murid Sekolah Vernakular wujud dalam suasana terpencil daripada aliran am. Mereka menyerapkan nilai-nilai satu kaum sahaja, tidak bergaul dengan kaum lain, tidak mendapat pengalaman berinteraksi, kurang memahami adat resam kaum lain dan sukar menerima hakikat bahawa adat resam dan budaya kaum majoriti di negara ini perlu difahami dan dihormati. Hal ini mengakibatkan pemikiran mereka terkongkong, terhad malah menjadi asing hingga mereka bermasalah untuk menyesuaikan diri dalam masyarakat majmuk di negara ini. 

Pengasingan sebahagian warganegara ke alam Sekolah Vernakular sejak umur yang muda, dipengaruhi telah menjadi tembok gergasi atau terbesar kepada kewujudan sebuah Bangsa  Malaysia  yang bersatu di bawah satu bahasa, jati diri dan pemikiran.

Perkara 152  Perlembagaan  Malaysia  membenarkan pengajaran bahasa selain daripada bahasa kebangsaan untuk lain-lain komuniti di Malaysia. Tetapi kebebasan ini nyata  terbatas kepada pembelajaran khusus bahasa tersebut sahaja  dan bukan untuk ianya dijadikan bahasa pengantar bagi mata pelajaran lain dalam sistem persekolahan negara Malaysia. 

Kita tidak harus mempunyai tiga sistem pembelajaran dalam tiga bahasa pengantar. Bangsa  Malaysia  yang bersatu dan bersepadu tidak mungkin lahir daripada suasana rumit sebegini. Senario tiga sistem pembelajaran ini tidak sejajar dan jelas bertentangan dengan semangat patriotik dan peruntukan perlembagaan, malah menyimpang daripada matlamat utama Rukun Negara, iaitu “mencapai perpaduan yang lebih erat di kalangan seluruh masyarakatnya.” 

Keagungan bahasa  Melayu  sebagai bahasa Kebangsaan dan bahasa rasmi negara ini mestilah dilindungi dan dipertahankan dengan sepenuhnya. Perkara yang tidak sejajar, menghalang atau menentang peruntukan bahasa dalam Perlembagaan adalah disifatkan sebagai bercanggah atau ingkar dengan Perlembagaan atau “unconstitutional.” 

Berdasarkan kepada fakta dan pendapat yang terpapar di sini dan segala hujah yang dikemukakan di pautan-pautan berkenaan, penulis dengan takzimnya meminta agar gejala Sekolah Vernakular ini dihapuskan secara total. 

Kesemua Sekolah Vernakular yang ada sekarang harus diserapkan ke dalam Sistem Sekolah Kebangsaan, di mana peruntukan secukupnya dibuat untuk menyediakan pembelajaran dalam bahasa ibunda khusus untuk mana-mana murid yang memerlukannya.

Kewujudan Sekolah Vernakular merupakan satu-satunya punca utama ketidakserasian dan ketegangan kaum di negara kita yang bermartabat/berdaulat ini. Fenomena ini hampir tiada tolak bandingnya di dunia ini dan telah menjadi toksin atau barah yang kian menular dalam kancah kerapuhan masyarakat Malaysia. Diyakini, sekiranya gejala Sekolah Vernakular ini tidak dibendung, negara kita pasti condong ke ambang kemusnahan. 

Dari segi Perlembagaan Persekutuan Malaysia, sekolah vernakular jelas tiada tempatnya apalagi keistimewaannya, bahkan bercanggah dengan Perlembagaan yang sebegitu ketara sekali. Percanggahan ini harus dibendung dan diperbetulkan secepat mungkin demi kewibawaan, kestabilan dan keselamatan negara. 

Penulis mohon agar pihak yang berkaitan memberi perhatian teliti, pertimbangan khusus dan penekanan yang sewajarnya ke atas cadangan-cadangan yang dikemukakan di sini demi masa depan Bangsa dan Negara Malaysia yang makmur dan tercinta ini. Usaha untuk menyatukan perpaduan hari ini akan menjadi sia-saia jika perkara utama tidak diberikan perhatian sewajarnya. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan