KELAZIMANNYA perkataan audit menimbulkan
konotasi yang menggerunkan, terutama di kalangan penjawat awam. Selama ini
perkara konvensional yang sentiasa menjadi perhatian untuk diaudit oleh pasukan
khas lantikan kerajaan ialah aspek pengurusan kewangan yang menitikberatkan
integriti dan akauntabiliti sesebuah agensi kerajaan.
Untuk mengukur sejauh manakah sesebuah
agensi kerajaan itu mematuhi sesuatu prosedur kewangan maka akta, pekeliling
atau sebarang bentuk punca kuasa akan dijadikan sumber rujukan dalam sebarang
program pengauditan.
Demikianlah senario pengauditan kewangan yang sentiasa menjadi bahan perhatian
orang ramai, khususnya mereka yang bergelar pembayar cukai kepada negara.
Namun
demikian apakah pula senario penggunaan bahasa kebangsaan dalam sektor awam.
Bagi meningkatkan kredibiliti sektor perkhidmatan awam maka komitmen kerajaan
untuk melaksanakan program audit bahasa adalah satu lagi kaedah untuk
mengukuhkan tahap kesedaran penggunaan bahasa kebangsaan dalam sektor
berkenaan.
Bahasa Melayu sudah menjadi medium rasmi komunikasi kerajaan sejak negara
mencapai kemerdekaan. Peri pentingnya bahasa Melayu dalam perkhidmatan awam
dapat dilihat melalui penguatkuasaan syarat wajib memperoleh gred kepujian bagi
subjek bahasa Melayu pada peringkat SPM sekiranya seseorang itu ingin memohon
sebarang jawatan dalam kerajaan. Bagaimanapun, penggunaan bahasa Melayu dalam
kalangan penjawat awam masih mempunyai ruang untuk diperbaiki. Atas kesedaran
betapa perlunya memperkasakan bahasa Melayu dalam sektor awam, maka Jabatan
Perkhidmatan Awam (JPA) mengeluarkan Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 9 Tahun 2011
bertajuk Panduan Penggunaan Bahasa Kebangsaan Dalam Perkhidmatan Awam.
Sebelum itu satu surat pekeliling am pernah diedarkan pada 2006 kepada semua
jabatan kerajaan yang memperincikan langkah untuk memartabatkan bahasa Melayu
dalam sektor awam. Kedua-dua pekeliling tersebut meletakkan Dewan Bahasa dan
Pustaka (DBP) sebagai rujukan tertinggi berhubung penggunaan bahasa kebangsaan
yang tepat.
Sememangnya
terdapat banyak elemen bahasa yang perlu ditambah baik dalam sektor awam.
Umpamanya dalam penulisan surat masih terdapat pegawai keliru dalam penggunaan
istilah atau frasa tertentu.
Di samping itu berlaku juga ketidakpastian berhubung kata panggilan hormat yang sesuai untuk digunakan kepada pegawai kanan di gred tertentu sama ada yang mempunyai gelaran Datuk atau tidak.
Inilah
antara beberapa realiti cabaran untuk menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa
yang benar-benar berfungsi sebagai wadah komunikasi rasmi dalam perkhidmatan
awam. Kadangkala berlaku juga percakapan rojak dalam pengendalian sesuatu
mesyuarat atau sesi perbincangan. Keadaan sedemikian sudah menjadi fenomena
biasa dalam kalangan penjawat awam. Kadangkala timbul juga situasi seorang
pegawai terpaksa bertindak berani sebagai hero dengan menterjemahkan
sewenang-wenangnya sesuatu istilah atau frasa daripada bahasa Inggeris ke bahasa
Melayu.
Akhirnya ia mengakibatkan kecanggungan dalam penggunaan bahasa kebangsaan.
Walhal dalam aspek bahasa, DBP bertindak sebagai sebuah agensi yang mempunyai
punca kuasa dan menjadi pusat rujukan utama dalam perkara bahasa.
DBP sepanjang masa mempunyai perancangan khusus dalam penggubalan istilah,
terutama berkaitan sektor awam. Berkat usaha gigih perancang bahasa di DBP
akhirnya berjaya menerbitkan banyak buku glosari istilah dalam pelbagai
disiplin ilmu yang sepatutnya menjadi rujukan rakyat Malaysia, terutama
penjawat awam.
Namun, oleh kerana segelintir rakyat di negara ini kurang cakna dengan
penggunaan bahasa Melayu yang tepat maka sekian banyak kamus dan daftar glosari
diterbitkan itu hanya sekadar menjadi perhiasan di rak buku di perpustakaan
atau kedai buku. Buat masa sekarang format dan skop pengauditan bahasa di
jabatan kerajaan masih belum diuar-uarkan oleh DBP. Berdasarkan laporan akhbar
baru-baru ini beberapa bahagian di JPA akan menjadi agensi perintis untuk
menjalani program audit bahasa berkenaan tahun ini.
Pelaksanaan audit bahasa yang dijadualkan pelaksanaannya pada tahun hadapan ini
sewajarnya dirangka dalam bentuk situasi menang-menang iaitu pihak pengaudit
iaitu DBP dan auditee iaitu jabatan kerajaan akan sama-sama mendapat manfaat
berbaloi sebagai hasil audit bahasa dijalankan kelak.
Sebelum ini pun kementerian dan jabatan kerajaan sudah mempunyai pengalaman
dengan program pemeriksaan sistem penarafan bintang dan penarafan audit
kewangan yang menjadi satu mekanisme untuk menjadikan setiap agensi kerajaan
supaya lebih peka terhadap instrumen pengurusan jabatan kerajaan yang lebih
efisien.
Justeru, adalah diharapkan instrumen audit bahasa yang akan dilaksanakan nanti
tidak bertindih dengan pelbagai jenis program pengauditan yang sudah
berlangsung.
Sebaik-baiknya projek perintis audit bahasa yang akan dilaksanakan di JPA itu
menjadi medan cuba jaya sebelum diperluaskan ke kementerian dan jabatan lain.
Bagi memantapkan lagi penggunaan bahasa kebangsaan yang betul di segenap jabatan
kerajaan maka satu lagi langkah proaktif yang boleh dipertimbangkan oleh
kerajaan ialah penempatan seorang pegawai perancang bahasa sekurang-kurangnya
gred S41 di setiap kementerian.
Pada masa sekarang semua pegawai perancang bahasa ditempatkan DBP. Sebagai
golongan penjawat awam yang memiliki kepakaran luas dalam bidang bahasa, maka
adalah menjadi satu kerugian andainya pengalaman pegawai perancang bahasa tidak
dikembangkan di luar DBP.
Walaupun idea ini sekadar satu lontaran peribadi penulis, namun jika ia boleh
dipertimbangkan untuk dilaksanakan maka tidak mustahil langkah berkenaan bakal
memberi impak tinggi terhadap usaha memartabatkan bahasa kebangsaan dalam
sektor awam. Warga sektor awam meletakkan harapan tinggi agar audit bahasa yang
bakal dilaksanakan kelak bukanlah sebagai landasan mencari kesalahan bahasa
dilakukan oleh sesebuah jabatan kerajaan. Sebaliknya ia menjadi medan untuk
mendidik dan meluruskan kefahaman terhadap kaedah penggunaan bahasa Melayu yang
betul agar slogan bahasa jiwa bangsa dapat direalisasikan.
Penulis lulusan Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal (Kepujian), Universiti
Multimedia. Artikel ini disiarkan di Harian Metro pada : 2012/08/02
Tiada ulasan:
Catat Ulasan