Jumaat, 13 Julai 2012

DBP akan audit penggunaan Bahasa Melayu dikalangan kakitangan kerajaan


KUALA LUMPUR, 13 Julai — Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) akan melancarkan program audit bahasa tahun hadapan untuk meningkatkan penggunaan bahasa Melayu dikalangan penjawat awam, kata timbalan perdana menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Program audit ini adalah inisiatif terbaru DBP dibawah pelan strategik untuk 2011-2015 untuk meningkatkan pengunaan bahasa Melayu dikalangan rakyat tempatan.
Di bawah program audit ini, DBP akan bekerjasama dengan semua agensi kerajaan dan kementerian untuk memastikan bahasa Kebangsaan digunakan dengan sebaiknya oleh rakyat Malaysia dalam kehidupan seharian, kata timbalan perdana menteri.
“Program audit ini mensasarkan untuk meningkatkan keberkesanan penggunaan bahasa Kebangsaan dikalangan pekerja kerajaan,” kata Muhyiddin yang juga menteri pelajaran.
Program ini akan dimulakan dengan jabatan kerajaan dan kementerian seperti kementerian perumahan dan kerajaan tempatan, kementerian pengajian tinggi, kementerian kewangan dan kementerian perdagangan dalam negeri dan hal ehwal pengguna.
“DBP akan membantu kementerian perumahan untuk mengaudit papan iklan ditepi jalan untuk memastikan ejaan mengikut standard an menggunakan bahasa Melayu yang betul di semua institusi pengajian tinggi,” kata beliau.
“Saya yakin semua usaha ini boleh dilakukan secara konsisten melalui pengelibatan semua kementerian, agensi kerajaan dan pihak swasta.
“Bahasa Melayu tidak akan dipinggirkan,” tambah beliau.
Muhyiddin mencadangkan DBP menggunakan teknologi seperti telefon pintar dan komputer “tablet” yang kini digunakan secara meluas oleh pelajar dan profesional muda untuk mempromosikan bahan rujukan dalam bahasa Melayu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan