Isnin, 23 Julai 2012

Jom! Menulis.


Oleh Rosani Hiplee

Mengapa Menulis? Apa manfaatnya? Antara pertanyaan yang sering membelenggu keraguan atau kebuntuan fikiran saat berkeinginan untuk meluahkan sesuatu dari dalam diri secara peribadi. Namun begitu, setiap diri juga mempunyai alasan tersendiri apabila dipersoalkan sedemikian.

Dalam Islam, menulis mempunyai nilai yang sangat penting selepas perintah membaca seperti yang tercatat dalam surah al-‘Alaq 96:1-4, marfhumnya;
“Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan.”

Kebenaran ini dapat dilihat dari sejarah perkembangan ilmu ketika dunia Islam mencapai zaman kemasyhurannya, betapa nama-nama tokoh cendekiawan Islam seperti Abu Nasru al-Farabi, ahli falsafah dan pakar ilmu mantik, matematik, Ibnu Sina, doktor dan ahli filsafat. Karyanya lebih dari seratus buah buku, di antara judul bukunya yang tersohor ialah “Al-Qanun” dalam bidang kedoktoran dan “Al-Shifa” dalam bidang falsafah. Manakala Ibnu Rusydi, ahli falsafah berbangsa Arab dari Andalusia juga pakar dalam bidang ilmu fiqh, syair, kedoktoran, matematik dan astronomi. Ibnu Khaldun, pakar sejarah dan ahli falsafah. Beliau pencetus gagasan ilmu falsafah sejarah dan ilmu sosiologi.

Sebelumnya pula terdapat tokoh-tokoh seperti Imam Abu Hanifah an-Nu’man, Imam Malik bin Anas, Imam asy-Syafi’i dan Imam Ahmad bin Hambal. Mereka ialah ulama ahli fiqh dan ahli hadis yang terkenal dengan gelaran ulama empat mazhab. Karya mereka telah menjadi rujukan bukan sahaja oleh umat muslim tapi bangsa lain (barat). Begitu juga dengan ulama seperti Ibnu Taimiyah, Ibnul Jauzi, Ibu Qoyim Al Jauziah, Al Ghazali, Syeik Athailah, Al Qusyairi dan lain-lainnya.

Hal ini jelas sekali membuktikan bahawa menulis itu mempunyai peranan atau impak yang besar dalam melengkapi kehidupan kita ini. Seperti kata Imam Al-Ghazali bahawa;
“Kalau kamu bukan anak raja dan engkau bukan anak ulama besar, maka jadilah    penulis.”

Menurut petikan dari akaun tweeter novelis Indonesia, Alberthiene Endah, beliau telah memberikan sembilan (9) alasan mengapa harus menulis iaitu;
1.            Wadah fikiran, keinginan berekspresi, hasrat menumpahkan perasaan.
2.     Menulis adalah pilihan menghasilkan sesuatu sebagai hasil buah fikiran yang 'hanya' memerlukan tekad hati kita saja. Mudah.
3.            Menulis memindahkan kegelisahan menjadi tenaga berkarya.
4.            Menulis boleh menciptakan 'dunia' baharu dengan ruang-ruang yang tak pernah habis.
5.       Menulis membuat kita merasa bererti, kerana pesan-pesan yang kita yakini mampu mencerahkan orang lain.
6.         Menulis bahkan mampu membuat kita tidak terlalu berkubang dalam kekecewaan hidup. Kita mempunyai pijar cahaya lain.
7.     Menulis membuat kita tak merasa 'mati'. Fikiran yang berkelana adalah petualangan yang menghidupkan.
8.            Menulis membuat kita belajar tentang perasaan. Membuat kita peka pada orang lain.
9.            Menulis membuat kita tahu, diri kita boleh mencipta sesuatu yang mungkin jadi sesuatu.

Jika sembilan alasan tadi masih belum cukup sebagai inspirasi dalam memberi alasan untuk menulis, barangkali dua belas (12) alasan yang dipetik dari buku berjudul Nulis Aja! oleh Bete boleh membantu, iaitu;
1.       Menulis membantumu menemukan siapa dirimu.
2.       Menulis dapat membantumu percaya diri dan meningkatkan kebanggaan.
3.       Saat menulis, kamu mendengar pendapat unikmu sendiri.
4.       Menulis menunjukkan hal yang dapat kamu berikan pada dunia.
5.      Dengan menulis, kamu mencari jawaban terhadap pertanyaan dan menemukan pertanyaan baru untuk ditanyakan.
6.       Menulis meningkatkan kreativiti.
7.       Kamu dapat berbagi dengan orang lain melalui kegiatan menulis.
8.       Menulis memberimu tempat untuk melampiaskan amarah atau ketakutan,
kesedihan dan perasaan menyakitkan lainnya.
9.       Kamu dapat membantu menyembuhkan diri dengan menulis.
10.     Menulis memberimu kesenangan dan cara mengungkapkannya.
11.     Menulis membuatmu hidup.
12.     Kamu dapat menemukan impianmu melalui menulis.

Barangkali empat(4) alasan islamik yang dipetik dari laman www.mediarobbani.com ini lebih kuat daripada alasan-alasan sebelumnya iaitu;
1.    Menulis bagiku adalah dakwah, sebagai muslim berkewajiban untuk beramar ma'ruf nahi munkar, menyebarkan kebaikan dan mencegah keburukan serta memberi peringatan kepada sesama, kerana manusia adalah khalifah di bumi yang diamanahkan untuk mengatur dan mewarnai kehidupan di dunia, maka sudah seharusnya kita mengisi hidup ini dengan hal-hal yang bermanfaat, itulah ciri-ciri muslim yang beriman.
"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar, merekalah orang yang beruntung." (Surah Ali Imran: 104)
2.    Menulis bagiku adalah nasihat, maka karya tulisan haruslah boleh memberikan pengaruh positif bagi pembacanya, boleh menjadi nasihat yang baik bagi orang lain atau minimal untuk diri sendiri kerana sesungguhnya agama adalah nasihat.
Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat-menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat-menasihati supaya menetapi kesabaran.” (Surah Al-‘Asr: 1-3)
3.    Menulis bagiku sebuah motivasi, maka karya tulisan harus boleh memberikan semangat berhijrah menuju kebaikan, setidak-tidaknya memberi motivasi kepada pembaca untuk lebih bersemangat menjalani kehidupan, boleh membangkitkan semangat beribadah, semangat berjihad di jalan Allah kerana Al-Quran sesungguhnya penuh dengan ayat-ayat motivasi.
"Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.” (Surah Alam Nasyrah:5-6)
4.    Menulis adalah ungkapan rasa cinta, maka di dalam karya tulisan seharusnya selalu menebarkan rasa cinta, kasih sayang dan kedamaian, bukan menimbulkan rasa benci, kebencian dan permusuhan kepada sesama manusia, kerana Islam adalah agama rahmatan lil alamin maka sudah seharusnya umat muslim pun menjadi rahmat bagi sesama.
“Kalian tidak akan beriman sehingga kalian menyayangi. Para sahabat pun bertanya, Wahai Rasulullah, secara keseluruhan kami ini penyayang. Beliau menjawab, kasih sayang bukan kepada teman saja tetapi kepada manusia seluruhnya.” (Hadis Riwayat Imam Thabrani)

Sebenarnya banyak alasan lagi yang membolehkan kita untuk menulis. Sememangnya diakui bahawa kerja menulis ini tidak mudah. Justeru banyak hal yang harus ditangani sebelum berupaya menghasilkan sesebuah tulisan yang bagus dan terampil. Antaranya kita harus banyak membaca bahan-bahan yang bermanfaat, juga meneliti sepenuh pengertian terhadap apa-apa yang terjadi dalam kehidupan ini dengan wajar dan waras. Paling mencabar ialah keupayaan dalam menghadapi keyakinan diri apabila tulisan menghadapi jalan buntu, ditolak atau dikritik hebat. Kata Stephen King;
“Untuk menjadi penulis, yang diperlukan hanyalah kemahuan keras untuk menulis dan kemudian mempraktikkannya, orang yang hanya mempunyai kemahuan untuk menulis namun tidak pernah melakukannya maka ia sama saja dengan bermimpi untuk memiliki kereta tanpa ada usaha dan kerja keras untuk memilikinya.”

Kebenaran ini turut diakui oleh Thomas Alva Edison yang terkenal dengan kata-katanya bahawa kejayaan itu 10% inspirasi, dan 90% usaha. Tepatnya, seseorang penulis itu bukan hanya berbekal ide, tapi juga ketegaran minda dan kerja keras yang tidak pernah berhenti.

Namun demikian, sekiranya kemahuan kita memang utuh maka tetaplah berusaha untuk mencari jalan mudah dalam mencapai impian menulis ini dengan keyakinan yang kita ada. Sesungguhnya setiap kerumitan itu pasti ada cara penyelesaiannya. Paling mudah, sebagai langkah awal untuk menulis, teladanilah saranan J.K Rowling ini;
“Mulailah dengan menuliskan hal-hal yang kauketahui. Tulislah tentang pengalaman dan perasaanmu sendiri.”
Barangkali pengalaman Cynthia Voight bahawa salah satu hal yang saya lakukan sebagai seorang penulis: mencuba berkonsentrasi penuh, kemudian bersantai dan membiarkan sebahagian diri saya mengatakan apa yang harus saya lakukan, bagaikan tangan-tangan ilmuan gila membolak-balik tubuh orang yang tidak bersalah, dapat memberikan motivasi kepada kita untuk memulai kerja menulis.

Paling tidak pun kata-kata sasterawan besar Indonesia, Pramoedya Ananta Toer ini boleh memberikan semangat luar biasa sekali gus ditanggapi sebagai cabaran paling tegar kepada kita untuk menulis iaitu;
“Orang boleh pandai setinggi langit, tapi selama ia tidak menulis, ia akan hilang di dalam masyarakat dan dari sejarah. Menulis adalah bekerja untuk keabadian.”

Dalam kata lain juga, bolehlah ditanggapi bahawa dengan menulis akan membuat kita semakin atau sentiasa hidup. Justeru sesebuah hasil tulisan yang baik pasti membekas pada jiwa pembacanya sampai bila-bila pun. Malah kata-kata yang penuh inspirasi pasti berupaya mengubah hidup menjadi lebih berjiwa dan positif. Sesungguhnya jalan hidup ini tidak selamanya cerah, pasti ada ketika-ketikanya badai akan melanda. Seperti jalan rama-rama yang kadang indah melenggok-lenggok tapi bila angin kencang bertiup, pasti kerdip sayapnya tersasar jua.

Selain itu pekerjaan menulis ini sebenarnya juga membuat kita semakin kaya. Bukan sekadar kaya secara material, tapi juga kaya dengan pelbagai ilmu pengetahuan. Justeru standard untuk menjadi penulis, kita harus banyak membaca sebagai menambah ilmu bantu. Penguasaan ilmu yang baik pasti menambah kualiti dalam hasil karya sama ada yang bersifat kreatif ataupun non kreatif. Sesungguhnya pembaca juga terdiri daripada kelompok yang pelbagai lapisan latar pendidikan dan hidupnya.

Menulislah dengan segenap jiwa murni dan etika semangat yang wajar. Mudah-mudahan yang terlahir, yang terungkap kelak bukanlah sekadar pemikiran statik tapi juga perasaan yang malar segar dalam pembacaan yang mengujakan. Seperti kata Khalil Gibran;
"Penulis yang menulis dengan tinta itu berbeda dengan penulis yang menulis dengan darah hatinya."

Apabila selesai menulis sesebuah karya, janganlah pernah gagal menyebarkannya. Dalam era keupayaan menembusi dunia maya kini, sememangnya tiada alasan untuk penulis tidak dapat menyiarkan hasil tulisannya. Pilihan ada di tangan penulis sendiri iaitu sama ada di media cetak ataupun media elektronik. Sebagai langkah awal dan mudah, jadilah penulis blog sebagai promosi diri jika belum yakin sepenuhnya untuk menambat hati editor atau menjadi penulis buku dan ruangan tertentu di media cetak.

Jika penulis masih terlalu ingin menerbitkan buku di Malaysia khasnya, kini terdapat ramai penerbit buku yang tumbuh seperti cendawan selepas hujan. Tinggal sahaja penulis untuk memilihnya. Tapi perlu diingatkan bahawa sebagai penulis juga harus tahu haknya ke atas karyanya. Janganlah sewenangnya dikaburi oleh helah penerbit yang prejudis.

Rumusnya, sesungguhnya pada masa kini, tiada lagi tantangan, kekangan atau halangan untuk setiap diri individu untuk tidak menulis. Menulislah setiap hari walaupun sekadar di atas lembar kertas buku diari ataupun di laman sesawang. Kekadang kita tidak dapat menjangka bahawa apa yang dicatat setiap hari itu boleh menjadi sesuatu yang berharga pada suatu hari kelak. Manfaatkanlah sisa hari dengan menulis dan menghargai apa juga yang difikirkan dan dirasai setiap hari. Pengalaman dan pengetahuan itu  catatan yang bernilai. Jom! Menulis.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan