Selasa, 10 Julai 2012

PENULIS Sifatkan Kenyataan KGBS Sebagai ‘tergesa-gesa’


KUCHING: Pengajaran subjek sastera dalam kalangan pelajar sekolah penting untuk membentuk akhlak yang baik, sekali gus mendapat sokongan Persatuan Penulis Sarawak (PENULIS) agar menjadikannya sebagai subjek wajib lulus.

PENULIS yang menolak kenyataan Kesatuan Guru Bumiputera Sarawak (KGBS) disiarkan dalam sebuah akhbar baru-baru ini turut meluahkan rasa terkilan dengan kenyataan yang tidak rasional kesatuan yang mengatakan ‘memadai pelajar mempelajari sastera sebagai satu subjek, selain mengetahui unsur-unsur sastera dalam kehidupan.’

“PENULIS berpendapat, kenyataan tersebut agak tergesa-gesa, dan tidak melihat realiti sebenar yang berlaku kepada perkembangan pelajar kita hari ini,” kata kenyataan akhbar dikeluarkan persatuan tersebut semalam.

Mereka mengulas kenyataan Yang Dipertua KGBS Ahmad Malie yang tidak setuju pelajaran sastera dijadikan subjek wajib lulus dalam sistem pendidikan kebangsaan, seperti disiarkan oleh sebuah akhbar baru-baru ini.

PENULIS berkata lagi, mata pelajaran Kesusasteraan Melayu diperkenal pada 1957 agar pelajar menjiwai unsur dan nilai murni dari segi kerohanian, kemanusiaan, kemasyarakatan, kebudayaan, kewarganegaraan, menanam perasaan bangga dan cinta tanah air dalam satu wawasan budaya kebangsaan yang dihasratkan tercapai.

“Peranan utama sastera dalam pendidikan ialah membina insaniah dalam kehidupan manusia. Dalam maksud lain, memanusiakan manusia dengan segala watak dan perwatakan yang bermoral dan penuh integriti,” kata kenyataan itu.

Malah, katanya, perlu difahami sastera bukan sekadar cerita atau dogengan – subjek sastera secara lateralnya mempunyai nilai pemikiran, pengajaran dan perasaan yang subjektif.

Justeru, PENULIS berpendapat amat bertepatan jika Kementerian Pelajaran menerima cadangan Gabungan Persatuan Penulis Nasional (GAPENA) agar mata pelajaran sastera wajib dipelajari dari peringkat prasekolah hingga ke institusi pengajian tinggi, ketika budaya dan akhlak pelajar masa kini semakin membimbangkan dengan pelbagai kerenah dan salah laku yang kronik.

“Diyakini bahawa masalah atau krisis ini berpunca daripada suasana pelajar kita dewasa ini yang kurang menghayati nilai-nilai murni dalam kehidupan mereka, sama ada di rumah atau di sekolah,” katanya.

PENULIS berkata, jika sastera diajar sebaiknya dapat mendidik pelajar memahami kehidupan dengan lebih berfalsafah, iaitu dapat menerima keperihalan tentang manusia dan masyarakat yang kadangkala sukar untuk dimengertikan oleh fikiran rasional.

Dalam masyarakat Malaysia yang berbilang kaum dan sekarang kian terarah kepada hidup berasaskan ketakjuban ciptaan sains dan teknologi, pembelajaran sastera sangat bererti dan hal ini penting bagi penyeimbangan dalam pencapaian lengkap dalam membina kehidupan ini, katanya.

“Sesungguhnya tanpa pembelajaran sastera yang sempurna, masyarakat maju pasti kehilangan unsur terpenting dalam kehidupannya,” katanya.

Akhbar Utusan Borneo 8 Julai 2012
http://www.theborneopost.com/2012/07/08/penulis-sifatkan-kenyataan-kgbs-sebagai-tergesa-gesa/#ixzz20BOI0wNM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan